A
kinyilatkoztatás Krisztusban teljesedett be. Míg a zsoltárokat Krisztus vette
át az emberektől, addig a Miatyánkra ő tanította az embereket. Teljes szövegét
Szent Máté evangéliumában találjuk (6,9-13); az alkalmat, amikor Jézus elmondta,
Szent Lukács írta le (11,1-2). Minden mondatában ott van az Ószövetség, annak
Krisztusban való beteljesedése is; egyben mindegyik személyes felszólítást
tartalmaz számunkra.
Krisztus
kiérdemelte nekünk a fogadott fiúság kegyelmét, ezért vehetjük át tőle, és
mondhatjuk mi is:
MI ATYÁNK, AKI A
MENNYEKBEN VAGY !
Mózes a szent,
félelmetes, minden teremtményen felülálló ("transzcendens") Istennel
találkozott. Krisztus, mint Főpap, Isten nevét áldozattal szenteli meg, amely
egyszerre engesztelő és dicsérő - hogy Isten neve bennünk és általunk
szentelődjék meg. És ez a keresztségben már elkezdődött:
SZENTELTESSÉK
MEG A TE NEVED !
A szétszórt
zsidó népből Isten kovácsolt egy nemzetet, majd egy országot. Dávid király,
mint Krisztus előképe, Isten országának közeledtét jelezte. Krisztus pedig,
mint Király kihirdeti Isten országának elérkezését. A Krisztus vére és
szenvedése által megszerzett ország reménybeli polgárai vagyunk:
JÖJJÖN EL A TE
ORSZÁGOD !
Izrael
királysága törékeny: a számkivetésben, szenvedésben tanulja meg a nép
fölfedezni Isten akaratát.
-- Krisztus,
mint PRÓFÉTA az Őt küldő Atya akaratát teljesíti; még az Olajfák hegyén is ezt
akarja.lsten akaratát nekünk itt a földön kell betöltenünk:
LEGYEN MEG A TE
AKARATOD, AMINT A MENNYBEN, ÚGY A FÖLDÖN IS!
Isten mindenben
gondoskodott a népről, amelynek kinyilatkoztatta magát (pl. a manna a
pusztában).
-- Krisztus,
mint FŐPAP az Eukarisztiában örök táplálékot adott a vándorúton járó
embereknek. Bizalommal kérhetjük tehát égi (és földi) kenyerünket:
MINDENNAPI
KENYERÜNKET ADD MEG NEKÜNK MA !
A bűn Isten
uralmával szembeni adósság, amelyet csak Ő engedhet el. -- Krisztus, mint
KIRÁLY megadja apostolainak az oldás-kötés hatalmát. -- Csak akkor nyerhetünk
mi is bocsánatot, ha megbocsátók vagyunk:
BOCSÁSD MEG
VÉTKEINKET, MIKÉPPEN MI IS MEGBOCSÁTUNK AZ ELLENÜNK VÉTKEZŐKNEK!
Az első
kísértéstől kezdve ott a lehetőség, hogy az emberi akarat Isten akaratával
szembeszegüljön (Ádám, Káin stb.). -- Isten akaratának teljesítése érdekében
még Krisztusnak is meg kellett hoznia a maga áldozatát. A kísértésnek mindig
ellenállhatunk, ha azt tudjuk mondani:
NE VIGY MINKET A
KÍSÉRTÉSBE, DE SZABADÍTS MEG A GONOSZTÓL!
S mindazt, amit
kértünk, egyúttal teljes odaadásunkat is sűrítsűk bele ebbe az egyetlen szóba:
ÁMEN.
Pater noster, qui es in coelis,
sanctificetur nomen tuum,
adveniat regnum tuum,
fiat voluntas tua sicut in coelo et in terra.
Panem nostrum quotidianum da nobis hodie.
Et dimitte nobis debita nostra,
sicut et nos dimittimus debitoribus nostris,
et ne nos inducas in tentationem,
sed libera nos a malo. Amen.
A Boldogságos
Szüzet legméltóbban a Szent Lukács evangéliumából vett szavakkal köszönthetjük.
Az első mondat az angyaltól tanult üdvözlés, a második Erzsébeté (Lk 1, 28.
42). Az imádság második fele az Egyház által hozzáfűzött esedezés.
Üdvözlégy Mária,
kegyelemmel teljes, az Úr van teveled, áldott vagy te az asszonyok között, és
áldott a te méhednek gyümölcse, Jézus. Asszonyunk, Szűz Mária, Istennek szent
Anyja, imádkozzál érettünk, bűnösökért, most és halálunk óráján. Ámen.
Ave Maria, gratia
plena, Dominus tecum, benedicta tu in mulieribus, et benedictus fructus ventris
tui, Jesus. Sancta Maria, Mater Dei, ora pro nobis, peccatoribus, nunc, et in
hora mortis nostrae. Amen.
Forrás:
www.katolikus.hu