|
|
A SZENT KORONA
|
|
|
(A képek Csomor Lajos Őfelsége, a Magyar Szent Korona című
könyvéből valók.)
|
|
|
A
Magyar Szent Korona feltételezett eredeti állapot, és a szent képek
feltételezett elhelyezkedése. A Szentlélek jelképe, a tulipán
Szűz Mária képének foglalatára (hátul) volt fölerősítve, amelyet Izabella
királyné tört le, mielőtt a Szent Koronát átadta Habsburg Ferdinándnak.
A
Szent Korona rajza Orseolo Péter (1038-1041, 1044-1046) király ólompecsétje
nyomán készült, mely bizonyíték arra, hogy a Szent Korona a magyar királyok
birtokában volt. A Magyar Szent Koronáról különböző, eltérő
ismereteink vannak. A II. Világháború előtt azt tanultuk, hogy II. Szilveszter
pápa koronát készítetett Boleszlo lengyel királynak, de álmában azon isteni
üzenetet kapta, hogy e koronát Istvánnak, a magyarok nagyfejedelmének adja, aki
azt kiérdemelte Istennek tetsző cselekedeteivel. A másik elképzelés szerint
Szent István csak a keresztpántot kapta a pápától, az abroncsot Dukász Mihály,
bizánci császár küldte I. Géza királyunknak, aki 1074-től 1077-ig uralkodott.
Az abroncsra felszerelt zománcképek egyike Géza királyunkat ábrázolná, amelynek
görög nyelvű feliratán olvasható: Geobicás, Turkia Istenben hívő
királya. Az utóbbi évtizedekben egy harmadik lehetőség is napvilágot
látott, mely szerint sem az egyik, sem a másik lehetőség történetileg nem
tekinthető megalapozottnak, mert a Magyar Szent Korona úgy kétszáz évvel
ezelőtt tűnt fel. Ki tudja honnan? Valójában nem is szent, és nem is lehetett
Szent István koronája, sugallja a feltevés. A II. Világháború utolsó
hónapjaiban, mikor a szovjet csapatok elözönlötték hazánkat, a Koronaőrség
nyugatra menekítette a koronázási ékszereket, köztük a Szent Koronát is.
Először Ausztriában, Mattsee-ben ásták el, de miután a fegyverek elnémultak
átadták az amerikaiaknak. Amerikából 1978-ban vitték haza, és évekig a Nemzeti
Múzeum előcsarnokában volt kiállítva. A hazakerült kincsekről fényképeket
készítettek. Miután a koronázási ékszerek hazakerültek, többen kértek engedély
a Szent Korona megvizsgálására, így például Csomor Lajos ötvösművész
és társai (Lantos Béla, Ludvig Rezső, és Poór
Magdolna), akik azzal a feltétellel kaptak engedélyt, hogy "..a
vizsgálat eredményéről szóban és írásban be kellett számolnunk a Korona
Bizottságnak, és nem volt szabad nyilvánosságra hoznunk a tudomány addigi álláspontjától
lényegesen eltérő eredményt. Kérés volt továbbá, hogy cáfoljuk meg Ferencz
Csaba mérnök, egyetemi tanár által vezetett kutatócsoportnak azt a korábban már
írásban is közölt véleményét, mely szerint a Magyar Szent Korona mérnöki
szempontból egységesen tervezett és kivitelezett ötvösmű", írja
Csomor az Őfelsége, a Magyar Szent Korona című könyvének
bevezetőjében. Csomor és társai a feltételeket szóban elfogadták, mert tudták,
hogy ellenkező esetben nem kapnak engedélyt. Az első vizsgálatra 1983 márciusában
került sor, amely kapcsán olyan meglepő felismerésekkel gazdagodtak, amelyeket
maguk is ellenőrizni szerettek volna. Ezért egy második, ellenőrző vizsgálatra
kértek engedélyt, amelyet hasonló feltételekkel kaptak meg. Csomor nem tartotta
erkölcsi kötelességének a történelemhamisítóknak adott "becsületszó"
betartását, ezért nem késlekedett, s 1983. végén már írásai jelentek meg akkori
észrevételeiről. 1985-ben könyvet írt a Magyarország Szent Koronája
címmel, de amely hosszú huzavona után csak 1986-ban jelent meg. E könyvből, Morvai
Ferenc üzemtulajdonos anyagi támogatásával, minden 1987-ben érettségiző diák
kapott egyet. Az elmúlt évtizedben a Szent Koronáról és a Szent Korona
tanáról számos író és kutató tollából jelentek meg írások és könyvek. Így
például Szigeti István, Németországban élő plébános, és a hazai író és
közjogkutató, Kocsis István - és mások - munkái, akik értékes
dolgozatokat tettek le a nemzet asztalára.
|
|
|
A
Magyar Szent Korona hátulnézete. A zománcképek mai elhelyezkedése. Az eredeti
képekből négy hiányzik: Bertalan apostol, Szűz Mária (?), Rafael
és Uriel (?) arkangyalok. Biztosat csak Bertalan apostol képe esetében
lehet mondani, mert azt úgy lopták le - kivágták -, hogy a kép felső sarkait és
a név néhány betűjét helyén hagyták. A keresztpántot ekkor fordíthatták el 90
fokban, hogy a megüresedett helyet Jézus képének foglalatával eltakarják. A
másik három kép története ismeretlen, csak feltevések vannak.
A
Magyar Szent Korona készítésének helyét, eszmei megtervezését és kivitelezését,
Csomor és mások észrevételei, megállapításai és munkái alapján a következőkben
lehet röviden összefoglalni: A Szent Korona, mint ötvösmű az aranyművesség és
rekeszzománc készítése alapján a Kaukázusban készített műtárgyak csoportjába
sorolandó. A rekeszzománc készítésének kezdetét - amilyenek a Szent Korona
zománcképei is - vannak, akik Kr.e. a II., és vannak, akik Kr.u. a II. századra
teszik. Ettől korábban tehát a Magyar Szent Korona nem készülhetett. A
zománcképek minősége és az aranyüvesség szakmai megoldásai Kr.u. a IV-V.
századra mutatnak. Vannak azonban egyéb szempontok is, amelyek a Szent Korona
készítési idejének alsó határát még pontosabban meghatározzák. Ezek közül a
legfontosabb a Szent Korona eszmei megtervezése és kivitelezése. A Szent Korona
keresztpántján, a kereszt alatt van az Atya Isten zománcképe.
Elől, az abroncson félkörös foglalatban a Fiú Isten. Hátul, a
Fiú Istennel átellenben, szintén félkörös foglalatban Mihály, bizánci császár
képe, de amely nem eredeti, később felszerelt kép. Eredetileg az elveszett Szűz
Mária képe volt e helyen. E kép foglalatának tetején egy tulipán
volt, amelyet Izabella királyné tört le, mielőtt a Szent Koronát átadta
Habsburg Ferdinándnak. A tulipán az ősműveltségekben a termékenység jelképe
volt. A Magyar Szent Koronára is ilyen értelemmel kerülhetett, mint a Szentlélek
jelképe. Tudjuk, hogy Szűz Mária méhéből, a Szentlélektől megtermékenyítve
születet az Isten Fia, Jézus. Az Atya Isten, a Fiú Isten és a
tulipán jelképében a Szentlélek a Magyar Szent Koronán a kereszténység
alaptételét a Szentháromság tanát jeleníti meg. A
Szentháromság tanát naziánzoszi Szent Gergely dolgozta ki a 370-es
években, és amelyet a II. Egyetemes Konstantinápolyi Zsinat 381-ben
fogadott el. A Magyar Szent Korona tehát nem készülhetett a Szentháromság
tanának kiművelődése előtt.
|
|
|
A
Magyar Szent Korona az egyesített hun-szabír-magyar jelleget hangsúlyozza. 1. A
keresztpánt belső-ázsiai hun elem. 2. A párta belső-ázsiai és
európai hun elem. 3. Az abroncs kaukázusi szabír-magyar elem. Ebből
arra lehet következtetni, hogy a Magyar Szent Korona hun-szabír-magyar
birodalmi korona volt. Hasonló keresztpántos koronák láthatók a hun
barlang-templomok falfestményein is Ujguriában, a mai Északnyugat-Kínában.
Csomor
megemlíti könyvében, hogy az V. században Szíriából Egyiptomba költözött
monofizita keresztények - a történetírás, mint koptokat tartja nyilván
- templomot építettek Farraszban. A falfestmények egyikén Szűz Mária látható a
Magyar Szent Koronával a fején, amelyről a lengyelek készítettek
dokumentumfilmet, mielőtt elárasztották a Nílus vizével. Amennyiben e közlés
megállja a helyét, úgy, az további bizonyíték lenne arra, hogy a Szent Korona
valóban a Kaukázusban készült a háromszázas évek végén.
SZENTLÉLEK
|
|
|
A
Magyar Szent Korona szentképei a kereszténység alaptanának megfelelően vannak
elhelyezve. Középpontban, a kereszt alatt az Atya Isten, elől a Fiú
Isten, hátul a Szűz Mária a tulipánnal, azaz a Szentlélek
jelképével, akik a Szentháromság tanát jelenítik meg. Jézus oldalán Mihály
és Uriel (?) arkangyalok, valamint György és Demeter
katonaszentek. Szűz Mária oldalán pedig Gábriel és Rafael (?)
arkangyalok, valamint Kozma és Damján orvosszentek, a nyolc apostol
pedig a keresztpánton van elhelyezve.
Több
történetkutatónk arra az álláspontra jutott, hogy Árpád-ágbeli őseink a
Kaukázus gerincétől délre eső, a Fekete- és a Kaszpi-tenger közötti térségből
származnak, és indultak el Pannónia visszafoglalására. Ilyenek: Padányi
Viktor, Bakay Kornél, Biró József, Lukácsi Kristóf
és még néhányan. Ezen őshazát nevezik Szabíriának, amely Örményország
felett terül el. E vidéken térített Bertalan és András
apostol. A kereszténység itt már a korai századokban gyökeret eresztett. A
térítés azonban nem ment áldozatok nélkül. Tudjuk, hogy az apostolok mind, a
későbbiek során sok más térítővel egyetemben vértanúhalált haltak. Az emberek
nem adták föl oly könnyen ősi hitüket egy újért cserébe. Ez még nagyobb
nyomatékkal mondható a különböző vallások és istenhitek jelképeinek esetében.
Ezt látjuk a Magyar Szent Koronán is. Ilyen jelképek például az Atya Istent és
a Fiú Istent közrefogó, befelé hajló ciprusfák. Az Atya Isten fejmagasságában
balról a rozetta, jobbról pedig a nap és a hold látható. Mind a mezopotámiai
ősműveltség jelképrendszerébe tartoznak. A Szent Korona készítésének idejét
illetően e jelképek is iránymutatóak lehetnek. A korai századokra kell
gondolni, mikor az őshit jelképei még nem vesztek ki, de már elfogadott volt az
új hit tanítása.
|
|
|
Csomor
tehát arra az álláspontra jutott, hogy a Magyar Szent Koronát Szabíriában, a
kaukázusi őshazában készítették a háromszázas évek végén, amelynek eszmei
tervezője a Poti-i érsekség főpásztora, megrendelője pedig a
hun-szabir-magyar király, Hunor lehetett. Nos, de hogyan
került a Szent Korona a Kárpát-medencébe?
Az
ötszázas évek elején Szabíriában egy királynő uralkodott. Ebben az időben érkeztek
meg keletről az avarok, akikhez az útjukba eső fehér hunok, heftaliták is
csatlakoztak. A jelek arra mutatnak, hogy a szabír királynő és az avar kagán
között házasság jött létre. E házasságból születhetett azon uralkodó, akit a
görög források Zabargán-nak neveznek, melyből Szabarkán-Szabírkán
névre következtethetünk. A házasság révén létrejött uralkodóház kánját az avar
réteg anyai ágon nevezhette Szabírkánnak, helyesebben szabír kánnak. Szabírkánt
Baján kagán követte, aki az európai Avar Birodalom
megalapítója volt, és az 560-as évek végén elfoglalta a Kárpát-medencét is. A
koronát is ő hozhatta magával. Bakay Kornél szerint Zabargán a kutrigurok
nagykirálya volt, és Baján kortársa.
|
A
Kahkhuli-I Szűz Mária-kép |
|
Csomor
feltételezi, hogy a Khakhuli-i triptichonon a Szűz Mária-kép a Magyar
Szt. Korona eredeti képe volt. E zománckép kivitelezése mellett figyelemre
méltó a ciprusfa (nyitott = nőiség) alaki hasonlósága a Szent Korona Atya
Isten és Fiú Isten képein látható ciprusfákhoz (zárt =
hímneműség). Csomor írja, nem ismer képeket, amelyeken hasonlóak
előfordulnának.
|
Az Atya
Isten és Fiú Isten a Magyar Szent Koronáról. |
|
795-96-ban
a frank Nagy Károly meghódította a dunántúli avarokat és nagy
mennyiségű arany-, ezüstkinccsel és egyéb drágaságokkal tért vissza
birodalmába, köztük a Magyar Szent Koronával. 800 karácsony napján III. Leó
pápa e koronával koronázta meg Nagy Károlyt, aki megparancsolta híveinek, hogy
e koronával temessék el, amely 814-ben be is következett. III. Ottó német
császár 1000-ben kinyittatta a sírboltot, és kivetette a koronát, amelyet
Boleszlo lengyel királynak ígért. (Minderről Szigeti István tudósít A
Szent Korona titka című könyvében, akinek egy német kanonok hívta fel
a figyelmét a forrásokra.) István, a magyar nagyfejedelem ezt megtudhatta, és
valószínű követelte e koronát, mert ősi jusson az őt illette meg. Így került a
Magyar Szent Korona a pápán keresztül ismét magyar tulajdonba.
|
|
|
Istvánt
1000-ben, karácsony napján - Nagy Károly megkoronázásának 200. évfordulóján -
szintén e koronával koronázták királlyá. István 1038-ban halt meg. 1083-ban a
Római Katolikus Egyház szentté avatta, s mint Szent István írta nevét nemzeti
történelmünkbe. A Magyar Szent Koronának azonban van egy eszmei valósága és
története is, amely a maga nemében egyedül álló az ismert koronák és
királyságok történetében. Más népeknek is van nagy becsben álló koronájuk, de
történetük során egyiket se övezte oly tisztelet és varázs, mint a Magyar Szent
Koronát, még kevésbé alakultak, váltak az ország, a hatalom valóságos
birtokosaivá. A Magyar Szent Korona ugyanis a királytól elvonatkoztatott
személyiség, aki az ország, a nemzeti vagyon és hatalom valóságos birtokosa
volt. A magyar Szent Korona tehát az államhatalom alanya, akinek nevében a
király uralkodott a Szent Korona törvényeinek értelmében, mely törvényeknek
maga a király is alá volt rendelve. Ezen uralkodói rend századokon át a
szabadságjogok küzdelmei során kiművelődött közjog, melyet a Szent
Korona tanának nevezünk.
|
Részelt
Fredrich Kaulbach Nagy Károly Koronázása című festményéből (1850). III. Leó
pápa kezében a Magyar Szent Koronához hasonló korona látható. |
|
Kezdetben,
e szabadságjogokat csak a főurak, főnemesek élvezték, de a későbbiek folyamán
kiterjedt a köznemességre is. 1848 óta, miután a magyar nemesség föladta
kiváltságjogait, a Szent Korona minden polgára azonos jogokat élvezett, és
azonos kötelezettségekkel tartozott. 1945-ben a szovjet szuronyok árnyékában
megszüntették a Magyar Királyságot, és hatályon kívül helyezték a Szent Korona
tanát. A Magyar királyság tehát alkotmányos királyság volt. A
Szent Korona tiszteletének és hatalmának azonban mélyebbre nyúló gyökerei
vannak. A szabadságjogok és jogrend kiművelődése ugyanis nem a magyar királyság
megalakulásával vette kezdetét. Elég, ha fellapozzuk Anonymus Geszta
Hungarorum-át ott, ahol a Vérszerződés-ben
lefektetetteket tárgyalja. A harmadik pont így hangzik: "Azok a
fejedelmi személyek, akik tulajdon szabad akaratukból választották Álmost
urukká, sem ők maguk, sem fiaik soha, semmi esetre ki ne essenek a vezéri
tanácsból és az ország tisztségeiből." A vérszerződés tehát olyan
messzemenő szabadságjogokat és kiváltságokat biztosított az ország főurai
részére, amelyek nemzeti szempontból talán károsak is voltak. Árpád
nagyfejedelem halála utáni nagyfejedelmek hatalma szinte teljesen szétfoszlott.
Géza nagyfejedelem a központi hatalom megszilárdítását vette tervbe, amelyet
fia, Szent István tovább folytatott és fejezett be. A korlátlan központi,
vagyis a fejedelmi, később a királyi hatalom útjában a főurak szabadságjogai
állottak. Szent István ugyan leverte az ellenszegülőket, de a legelemibb
szabadságjogokat nem tudta, talán nem is akarta kiirtani. Az államhatalom tehát
kezdettől megosztott volt a király és a főurak között. Ezen hatalommegosztás
középpontjában ragyogott föl a Magyar Szent Korona, aki mint semleges főbíró
alkalmasnak bizonyult a vitás ügyek megoldásában. A közös megegyezés alapján,
vagy a kiharcolt jogok és törvények a Szent Korona jogkörébe lettek iktatva,
amelyeket ha bármely fél megszegett, a Szent Korona ellen vétett. A Szent
Korona tisztelete, méltósága és hatalma az évszázadok során egyre mélyült,
egyre nőtt. Úgyszintén a misztérium, amely a Szent Koronát körülvette. Ennek is
mélyre nyúló gyökerei vannak. A magyarságnak, mint más ősi népeknek, szent
uralkodói voltak, akik Isten kegyelméből uralták népüket. Emese álma
című mondánkból tudjuk, hogy ősi hitünk szent madara, a Turulmadár
hozta az örömhírt Emesének, miszerint Isten akaratából fia születik, aki népe
nagy vezetője lesz. Álmos nagyfejedelem tehát az Istentől küldött szent
uralkodó volt, aki a hatalmat Isten akaratából gyakorolta. Az Égi
és a földi hatalom közötti összekötő pedig a Turulmadár volt. A Szent Korona
kezdetben, a magyar királyság megalakulásakor a Turulmadár szerepét töltötte
be. Hiszen tudjuk, hogy a Szent Koronát II. Szilveszter pápa isteni sugallatra,
azaz Isten akaratából adta Szent Istvánnak, és rajta keresztül a magyar
nemzetnek. A Magyar Szent Korona azonban túlnőtte az Égi és földi hatalom
közötti kapocs szerepét. A Magyar Szent Korona az ország, és a magyar
államhatalom alany, birtokosa lett, a hatalmat Isten akaratából nem
közvetetten, hanem közvetlen gyakorolta. A Szent Korona tehát szent
fejedelmeink jogutódja. Ezen isteni hatalmat Szent István tovább
mélyítette, erősítette, mikor halála előtt Magyarországot a Szent Korona
jelképében a Magyarok Nagyasszonya oltalmába ajánlotta.
|
Fejér
megye címere. Szent István a Szent Korona képében a magyarok Nagyasszonya
oltalmába ajánlja Magyarországot |
|
Felmerülhet
a kérdés, hogy mióta szent a Magyar Szent Korona? Kocsis István A Szent
Korona tana című munkájában idéz IV. Béla (1235-1270) király által az
esztergomi főszékesegyház részére kiállított kiváltságlevélből, amelyből a
következőt tudjuk meg: "... a hozzánk és a szent koronához hűtleneket
pedig egyházi fenyítékkel megfékezve, nekünk és a szent koronának
engedelmeskedni kényszeríti." Ebből nem csak azt tudjuk meg, hogy a
Szent Koronát már a XIII. században szentnek nevezték és tartották, hanem azt
is, hogy a Szent Korona ebben a korban már a királytól elvonatkoztatott személy
volt. Hogyan is írta Béla királyunk? "... nekünk és a szent koronának
engedelmeskedni kényszeríti." Ha ugyanis a Szent Korona a király és a
királyi hatalom jelképe lett volna csupán, akkor Béla király - mint a nyugati
királyok - így fogalmazott volna: ... a szent koronához, vagy
egyszerűen a koronához hűtleneket - mármint a királyhoz - pedig
egyházi fenyítékkel, a koronának - a királynak - engedelmeskedni
kényszeríti. A korona megnevezés alatt a király, a királyi
hatalom értetődött volna. Béla király fogalmazásából világosan kitűnik, hogy
nem azonosította a Szent Koronát sem a királlyal, sem a királyi hatalommal.
Azoktól elkülönítette.
|
Szabíriától
a Kárpát-medencéig |
|
A sötét
pontokkal körülhatárolt részek Árpád népének hazáit jelölik. A Fekete- és a
Kaszpi-tenger közötti fekszik a Szabír őshaza, ahonnan 739 után arab nyomásra a
Kaukázus gerince fölé húzódtak a Dnyeper és a Donyec folyók közé, amelyet
Padányi Viktor Dentumagyariának nevez. A fenti jobb oldali rész lehetett
Levédia, az onugor-magyarok hazája, akikkel a szabír-magyarok 888-901 között
kötötték a vérszerződést a Kárpát-medence visszafoglalása céljából. A nyugati
források ugyanis az onugorokat utrigur és kutrigur hunoknak,
míg a szabírokat szabír hunoknak nevezik. Levédiától balra van
Dentumagyaria, s ettől balra Etelköz, ahonnan elindult Árpád népének
honfoglalása. A Szent Korona szentségét és megszemélyesítését abból eredően
gondolják, hogy Szent István a Szent Korona képében ajánlotta Magyarországot
Szűz Mária oltalmába. Ezzel az a baj, hogy Szűz Mária ugyan Isten Fiának
szülője, de mégis földi személy. Szentség pedig csak Istentől származhat. Bencsik
András a Magyar Demokrata 1998. december 24-i számában Égi
jel című írásában felvetett gondolatok adhatnak választ e kérdésre.
Bencsik lehetségesnek tartja, hogy a Szent Koronát nem élő királynak, hanem a
majdan feltámadó Jézus, a győzedelmes király részére készítették. Ha
ugyanis a Szent Koronát alulnézetből kivetítjük, akkor egy körbezárt
egyenlőszárú kereszt képét kapjuk, amely megegyezik Jézus és az Isten feje
körül látható dicsfénnyel. Ezt Bencsik "Isten pecsétjének"
véli. Azért készítették a Szent Koronát nagyobbra az emberi fej méreténél, hogy
ha azt a feje fölé tartják, látható legyen az egyenlőszárú keresztel ellátott
dicsfény. E szerint a Szent Korona Jézusnak, a Világ Királyának
készült, amely szentségének és egyedül állóságának forrása. Ezért nem
viselhette azt egyetlen földi halandó se. A megkoronázandó király fejét csak
megérintették a Szent Koronával, amellyel elnyerte Isten kegyemét az
uralkodáshoz. A magyarság csak akkor fogadta el királyának a királyt, ha a
Szent Koronával koronázták meg. A Magyar Szent Korona tehát az eszményi
magaslatra kiművelődött uralkodói eszme megtestesítője volt, amely
csodálatosabb a Szent Korona anyagi történeténél is. Ha vissza tudnánk vinni a
Szent Korona tiszteletét, méltóságát és hatalmát a magyarság életébe, nemzeti
sorskérdéseink túlnyomó része egyszeriben megoldódna. A Szent Korona alatt
képzelhető el, és valósítható meg a jogfolytonosság is, amely azonos jogokat
biztosítana, és azonos kötelezettségeket róna a Szent Korona minden polgárára,
nemzetiségére való tekintet nélkül.
Történelemhamisítás?!
|
|
|
A. Szent Bertalan apostol képe a Magyar Koronázási Palástról.
Az apostol fején még jól látható a Magyar Szent Korona. B.
"Javítás" ürügyén eltűnt Bertalan apostol fejéről a Szent Korona.
Csomor rajza Szelényi Károly fényképe nyomán.
Ajánlott
irodalom: Csomor Lajos : Őfelsége, a Magyar Szent Korona. Csomor Lajos :
Magyarország Szent Koronája. Kocsis István : A Szent Korona misztériuma. Kocsis
István : A Szent Korona tana. Molnárfi Tibor : A Korona. Szigeti István : A
Szent Korona titka.
Forrás: Realhistory.hu