1. Az általános
történetfilozófiai megfontolások
Isten minden embernek,
minden népnek, nemzetnek kijelölte hivatását. Ennek megfelelően állítható az
is, hogy a történelem Istentől kijelölt céljának eléréséhez nélkülözhetetlen az
egyének, valamint nemzetek közösségi teljesítménye. Isten szabja meg viszont,
hogy az egyének milyen adottságokkal, milyen körülmények közé szülessenek.
Isten az, aki kijelöli, hogy mely népek, milyen földrajzi környezetben, mely
más népekkel kapcsolódva, vagy épp ellenükre bontakoztassák ki kulturális,
civilizációs - csak rájuk jellemző, vagy túlnyomórészt őket minősítő
alkotásaikat. (Nem véletlen, hogy a magyar gondolkodók közül többen, így
Prohászka Lajos Vándor és bujdosó c. könyvében e szempontból tekintette át valamennyi
- köztük a magyar - nép történelmi hivatását.)
A civilizációs tevékenységek
az emberhez méltó közösségi élet feltételeit teremtik meg erkölcsben,
szokásban, jogban, a családi és állami életben, a megélhetést biztosító
eszközök megszerzésében, továbbá valamennyi területen ezek védelmében. A
kultúra a tudományt, a művészetet, a vallást, az istentiszteletet biztosítja a
civilizáció adta keretekben. Természetesen e két terület teljesítménye
átjárja. Megtermékenyíti vagy lerombolja egymást. Itt nem említjük, önálló
kategóriának tekintjük az emberi nyelv kérdéskörét. A nyelvet az ember
feltehetően belé öntött tudással és természetfölötti segítséggel fejlesztette
ki. Ezzel jött létre az emberek közötti kapcsolat, és a nyelv őrzi a
civilizációs és kulturális teljesítmények fogalmi rendszerét és biztosítja
ezek nemzedékről nemzedékre történő áthagyományozását.
A történelem metafizikai
gyökerét - a szabad akaratot is figyelembe véve - az a nézet fejezi ki, ami
szerint a történelem minden ember, nép és nemzet szempontjából Isten, az örök
abszolút szellem örök élő gondolatának megvalósulása, nem egyszerre, hanem
időben bontakozva ki. A nemzetek és egyének történelmi hivatása Isten
történelmi jelentőségű gondolatainak felismerése és megvalósítása. Személyes
szempontból az élethivatás nem más, mint történelmi öntudatra ébredt
személyiség harca, küzdelme az Isten által akart célokkal tusakodó történeti
ellenerőkkel szemben. A történeti ember egybekapcsol múltat, jelent, és
bekapcsolja - legalább szándéka szerint - Isten jövőre vonatkozó, megsejthető
célkitűzéseit. Ezért mintának tekinthető az a történelemfelfogás, amit ősi népek
írásban is rögzítettek egyéni és közösségi hivatásukról, életük értelméről.
Schütz Antal írja (Isten a történelemben, 1943.4. kiadás 185. oldal): „A régi mezopotámiai kultúráknak alapvető
meggyőződése volt, hogy a föld és annak dolgai, meg történései csak utánzata
annak, ami az égben van és történik, ami »meg van írva a csillagokban«. Lehet
ez szimbolikus kifejezése annak a kétségtelen igazságnak, hogy örök isteni
végzésekben forrásoz minden emberi sors. De lehet ennél több: lehet az a
megsejtés, hogy a földi lét és élet csakugyan felsőbb létnek és életnek
megismétlése más helyen és helyzetben...”
Végső soron: ha a történelem
Isten örök Szentháromságának mint közösségnek elgondolása, „ami arra van
hivatva, hogy valamiképpen az Ö (a Szentháromság) utánzata legyen, akkor a
történelem lényegesen az emberközösség élete, és a történelem kulcsa..., az emberközösségnek
az a jellege, amelyet Isten kifejezetten akart... Isten országa…” - sokféle
vonatkozásban! Ebben a küzdelemben betöltött szerepük szerint minősíthetők a
közösségek, a közösségi keretet biztosító államok, nemzetek, továbbá azok a
névvel is megszólítható személyek, akik döntő tényezői voltak a szellemek
megoszlásában a jó vagy rossz döntésben, a jó vagy rossz erőihez
csatlakozásban. (Pl. a magyarság egy óráig sem gondolkodott azon, hogy a
mohamedán hódításnak ellenálljon-e vagy sem. Mindvégig, megingathatatlanul
ellenállt, kerüljön, amibe kerül. Önmaga feladása nélkül nem volt más alternatíva.
A magyarság, mint közösség, önmagát és a harcot választotta.)
A történelem kibontakozása a
kezdethez köthető. A Teremtés-elmélet szerint az ember készen kerül ki Isten
kezéből, mégpedig ideális adottságokkal. Közvetlen barátságban, kapcsolatban
van Istennel és a természettel. A történelem ezzel a kezdettel indul. Bár
sohasem ismerhetjük meg az általános történelem és a személyes döntés közötti
kapcsolat súlyát, az biztosan állítható, hogy átmenetek, történelmi
bizonytalanságok között akár egyetlen ember, akár kisebb csoport is eldöntheti,
hogy a történelem fordulója jó vagy rossz irányú legyen. Vannak helyzetek (amit
Isten valósít meg), amikor egy ember is történelmet csinálhat. Ilyen
értelemben van mindenkinek hivatása a történelembe való bekapcsolódásra
(beleértve közösségeket, nemzeteket is), ebből a szempontból vállalhat mindenki
történelemkezdő és éltető szerepet, hagyományt őrző és kibontakoztató munkálkodást
a maga helye, rátermettsége, képzettsége és hivatástudata szerint. A hivatástudat
gyakran fáradtságos próbák elé állít mindenkit. Ilyenkor segít a belénk öntött
készség (scientia infusa), ami ezekre a dolgokra nézve, mint készen kapott
ismeret igazít el, segíti a jó döntést, alakítja ki a személyes közösségi „mi”
-voltot, karaktert. A scientia infusa segítségével ismerte fel már az első ember
is helyét a világban és szerepét a történelemben. Jogosan állítható, hogy
ennek segítségével kialakított felfogást adta tovább mint hagyományt közvetlen
családjának és így a távoli jövőnek.
Mindez hogyan nyilvánult meg
a magyar nép, mint közösség szempontjából ez utóbbit kialakító személyiségek
közül néhány esetben?
2. A magyarság közösségi alapjai konkrét történelmi források és körülmények között
Állítható, hogy a magyarság,
mint közösség kikristályosodási alapját képező legősibb felfogásban, a többi
néptől eltérően, vagy azokénál felismerhetőbben jelen volt a belé öntött tudás
(a scientia infusa), aminek - vagyis az Ős-kinyilatkoztatásból fakadó
életelvnek - segítségével átlátta (megismerte) közösségének lényegét, ennek
vonatkozását Istenhez, gondviseléséhez, más népekhez és feladatát, amit Isten
akart általa a történelemben megvalósítani. Ezt az állítást igazolja az alábbi
néhány mozzanat, amit írott történelmi forrásaink, valamint a hagyomány elemei
tartalmaznak.
- A magyarság a közösséget
Isten alkotásának tartotta. A közösség vezetőjének csak azt tekintette, akit
Isten küldött e célból, és akinek ez a küldetése ki is derült a körülményekből,
az őt körülvevő eseményekből, pl. születését kísérő jelekből, a csatákban tanúsított
hősiességéből, sikereiből, a tanácskozásokon megnyilvánuló bölcsességéből
stb. Akire a jelek ráillettek, attól a
közösség elvárhatta, hogy a vezető által irányított közösségi, földi rend
összhangban legyen az égi renddel, kozmosszal. A vezető, aki a közösség papja
és királya volt, valósította meg az ősi vágyakozást: „miképpen a mennyben,
azonképpen legyen a foldön is.”
- A magyarság esetében ez a
felfogás nyilvánul meg írott formában Emese álmában. Erről Anonymus a Gesta
Hungarorumban (Magyar Helikon, 1973, 81-82. old.) így ír: „Ügek... feleségül
vette Dentu Mogerben Önedbélia vezér Emese nevű lányát. Ettől fia született,
aki az Álmos nevet kapta. Azonban isteni, csodás eset miatt nevezték el Álmosnak,
mert teherben lévő anyjának isteni látomás jelent meg turul madár képében, és
mintegy reá szállva teherbe ejtette őt. Egyszersmind úgy tetszett neki, hogy
méhéből forrás fakad és ágyékából dicső királyok származnak... midőn pedig
Álmos az érett kort elérte, mintegy a Szentlélek ajándéka jutott neki.”
(Megjegyzés: itt és a továbbiakban nem foglalkozom a szakirodalom sok ágából
jól ismert kérdésekkel, csak az ismertetés a célom.) Mit mond szövegünk? Nem
kevesebbet, minthogy Emese látomásban részesül, Isten tudtul adja tervét,
gyermek születését, a nép vándorlását, stb. Királyokról tesz említést, akik
távol lesznek híresek. Tarih-i Üngürüsz a misztikus küldötteket Nimródtól
sorolja fel, a közösség kialakulását pedig sorozatos honvisszatérés formájában
a Kárpát-medencébe helyezi.
Látomás hirdeti (a későbbi)
Szent István születését is. A Hartvik püspök által írt Szent István legenda
szerint Gézát „egy éjjel csodálatos látomással vigasztalta meg az Úr, gyönyörű
ifjat állított elébe, aki így szólt hozzá: »Tőled származik a fiú, kire
mindezek rendezését (a lázadók megzabolázását, templomok építését; püspökségek
alapítását stb.) az Isteni Gondviselés terveinek megfelelően rábízza.« Ö az
Úrtól kiválasztott királyok egyike lesz.” Géza mellett Sarolt is részesült
látomásban. „Megjelent (Saroltnak) boldog István levita és első vértanú..., s
így szólt: Bízz az Úrban Asszony, s légy biztos, hogy fiút fogsz szülni, akinek
nemzetségében először jár Korona és királyság, és az én nevemet ruházd rá.” Ez
az ősi krónikás gondolat a katolikus Egyház zsolozsmájában, az augusztus 20-i
„Reggeli dicséret” 1. antifonájában így összegeződik: „Gézának, a szent
vezérnek, szent gyermeke származott, kin a kegyelem már anyja méhében
eláradott.” Itt és most csak a kiválasztott személy és hivatása gondolatát
emeljük ki. Ez adja a misztikus hátterét Szent Istvánnak, előtte Attilának, az
„Isten ostorának”. Erről Hóman Bálint így ír a MT. I. k. 109. és 110. oldalán:
„Az ősök varázshatalmának tiszteletével függ össze a törzsfő és a fejedelem
méltóságának mágikus, mint ma mondják, karizmatikus értelmezése és hatalmának
teokratikus színezete. A törzs hadnagy és fejedelem eszerint családjukban
örökletes emberfeletti képességek és mágikus erő - karizma - birtokosa. Ezen
alapszik politikai és papi méltóságuk és hatalmuk. E földöntúli képesség
eredetét - a természet titokzatos jelenségeiben még túlvilági erők megnyilatkozását
látó őskor totemisztikus világszemléletének folyományaként - a család életében
egykoron égi rendelkezésre beavatkozó állatősre, a nemzetség szent
totemállatára vezették vissza. Ez a mitikus totemős jelentkezik mint álomkép a
Turul mondatában:” - Emese álmában.
Az idézett részek igazolják
a magyarság ősi, autokratikus felfogását, ami szerint vezetőjének hatalma
kozmikus, célja a már említett feladat: az égi és földi világ összhangjának
megteremtése. Az ehhez szükséges karizmát pedig belé öntött tudás (scientia
infusa) alakjában nyeri el.
A magyarságra sajátosan
jellemző az a több ezer éves gondolatkör Emese álmában. Az idézett részek
igazolják a magyarság ősi, autokratikus felfogását, ami szerint vezetőjének
hatalma kozmikus, célja a már említett feladat: az égi és földi világ összhangjának
megteremtése. Az ehhez szükséges karizmát pedig belé öntött tudás (scientia infusa)
alakjában nyeri el.
A magyarságra sajátosan jellemző az a több ezer éves gondolatkör, ami
napjainkban a csíksomlyói búcsúkban rendszeresen visszatér: a Babba Mária, a
Szép Szűz Mária, a Boldogasszony, a Nagyasszony tisztelet. E kérdéskörnek is
óriási az irodalma. Az utóbbi ötven évben számos tudálékos könyv kísérelte meg
a már romlott, mendemondákban értelmét vesztett népi játékokban
felismerhetetlenné vált „népi” tudást összegyűjteni, kinevezve ezt a
törmelékhalmazt archaikus örökségnek. (Nem az archaikus imádságok tudós
gyűjteményére, Kodály, Bartók elévülhetetlen népdalgyűjtésére, a Dozmati
énekre stb. gondolunk, illetve cé1zunk.) Az eredeti Nagyasszony tisztelet kiindulópontja
biztosan nem ez volt. A valódi tudomány, köztük a régészet is igazolja, hogy a
Kárpát-medencében ötezer évvel ezelőtt agyagszobrok, házi oltárok ezrei
tartották fenn a Magna Mater, a Nagyasszony Ős-kinyilatkoztatásból elinduló
tiszteletét. Az Ős-kinyilatkoztatásban ugyanis „ellenkezést vetek közéd és az
asszony közé, a te ivadékod és az ő ivadéka közé”, valójában az Asszony
hivatása és a Megváltó eljövetelének ígérete hangzott el. Ezt őrizte meg a
magyar nép hagyománya Szent Istvánig, amikor általa - a scientia infusa
indíttatása következtében - ez az ősi tudás, ősi hagyomány szakrális pecsétet
kap. A jelenet és a történet közismert: Szent István - a tiszta, az ősi
hagyományt követve (amit az egyházdogma fejlődésének csúcsán csaknem ezer évvel
később, a Szeplőtelen Fogantatás és Mária mennybe fölvétele dogmájában fog
követni) - a scientia infusa adományának hatására a magyar népet és országát,
az azt jelképező koronát Máriának fölajánlja örök tulajdonul. E végső pecsét
igazolja, hogy a magyarság az Ős-kinyilatkoztatástól, a forrástól kezdve
napjainkig magát, mint közösséget és az ezt megtestesítő államot
sacrosancta respublicának tekintette. Belé
öntött tudással közösségének kiindulási pontját közvetlenül Istennek
tulajdonítja. Ez az eszme mint szemléletmód, életelv, életfelfogás alakítja ki
később a Szent Korona-eszmét, e miatt tekinti közösségét égi alakításúnak.
Erről Szekfű Gyula a Magyar Történet IV. k.
374-375 oldalán így ír: „Mária apostoli országának, a Regnum
Mariano-Apostolicurn-nak már elindításakor is isteni kegyelem működött közre,
nagyobb mértékben, mint más európai államoknál. Más keresztény államoknak Isten
a protektora, de Magyarországnak Ő az alapítója a conditora is. Ezért
Magyarország kezdettől fogva nem egyszerű világi állam, hanem sacrosancta respublica.” Mindszenty József hercegprímás
Emlékirataim című könyvében írja: „...A szent király fölajánlását
történelmünkre kiható természetfölötti tényezőnek fogtam fel. A Mária-eszme
mintegy kulcs volt a kezemben a magyar történelem hullámhegyei és hullámvölgyei,
a nemzeti nagyság és a nemzeti tragédiák megfejtéséhez.” A kérdésre visszatért
a Hirdettem az igét című könyvében: „Mária a magyarok Nagyasszonya. Ez egy
hivatalos közjogi kijelentés..., egyesek azt mondják, hiszen a németeknek is
volt Nagyasszonyuk, a franciáknak is volt Notre Dame-juk. De a magyaroknál
közjogi jelentése volt ennek a ténynek. Igaz, hogy a németek, franciák is
felkérték a Szűzanyát védőasszonynak, de a nemzet képviselete sem ezeknél, sem
később a lengyeleknél nem volt közjogi cselekedet.” A kifejtettek ma is az élő
valóság részei. A közeli napokban a magyar bíboros az augusztus 20-i ünnepségen
ajánlotta fel az országot, illetve újította meg az ország felajánlását, mint
tette az elmúlt harminc évben mindig. Sőt a pápa is magyarországi látogatása
alkalmából ötszáz ezer emberrel együtt ismételte meg Magyarország falajánlását
Máriának.
Összegezve az 1. fejezet
állításait, bizonyítottuk, hogy a magyarságnak, mint közösségnek - belé öntött
tudás következtében - volt egy sajátos életelve, életfelfogása, szemléletmódja,
szellemi látásmódja a magyar közösség mivoltáról, eredetéről, hivatásáról,
szakralitásáról, hatalmi struktúrájáról. Lényegében ez fejeződött ki abban a
mondásban, hogy a magyar alkotmány történelmi alkotmány, amit sohasem deklaráció
tartalmazott, hanem amit szájról szájra terjedő hagyomány őrzött meg. Ez
valójában Szent Istvánig igaz. A később kifejlett alakban megjelenő Szent
Korona-eszme és Tan gyökere Szent István Intelmeiben, a Vérszerződésben, később
jogi formulában Werbőczy István Hármaskönyvében, valamint néhány királyunk
törvényeiben (pl. a híres Ellenállási Záradékban is) rejlik. A továbbiakban
ezekről szólunk.
1.
Anonymus: Gesta Hungarorum
A Szent Korona-eszme írásos
rögzítésének kiindulópontja az Etelközben kötött vérszerződés. Ekkor és itt
definiálódik az, hogy a magyarság mit ért közösség és Fő fogalma alatt. Itt
határozzák el a két komponens egymáshoz való viszonyát is. Az idevágó részt így
írja le Anonymus (1200 körül, messze megelőzve az európai joggyakorlatot, tökéletességét
tekintve pedig ma sem érték utol, ezért ezt a demokrácia alapokmányának tekinthetjük)
a Gesta Hungarorumban, az 5. és 6. fejezetben. (Anonymus Gesta Hungarorojm -
Pais Dezső fordítása - Biblioteca Historica, 1977.) „...hét (vezér) férfiú
szabad akarattal és egyetértéssel vezérül és parancsolóul választotta magának,
sőt fiaiknak is a végsőnemzedékig Álmost, Ügek fiát és azokat, akik az ő
nemzetségéből származnak.”
Itt a közösség a hét hadban hatalmas nem (nemzetség) dolgában
előkelő vezér által képviselt népből áll. A Főt kijelelő eskü pedig -
értelemszerűen idézve - így szólt.
1. Ameddig az ő életük, sőt utódaiké is tart, mindig Álmos
vezér ivadékaiból lesz a vezérük.
2. A tagok, vagyis saját
jogaik körülírása - szó szerint idézve - pedig ez:
- „… ami jószágot...
fáradalmaik árán szerezhetnek, mindegyiküknek rész legyen abban”.
- „… azok a fejedelmi személyek, akik a tulajdon
szabad akaratukból választották Álmost urukká, sem ők, sem fiaik soha, semmi
esetre ki ne essenek a vezér tanácsából és az ország tisztségéből.”"
- „… Hogyha valaki utódaik
közül hűtlen lenne a vezér személyéhez, vagy egyenetlenséget szítana a vezér és
rokonai között, a bűnösnek vére omoljon, amint az ő vérük omlott az esküben,
amit Álmos vezérnek tettek.” Majd az idézetteket követte az Ellenállási
Záradék:
- „…Hogyha valaki Álmos
vezér és a többi fejedelmi személyek utódai közül az esküvel kötött
megállapodást meg akarná szegni, örök átok sújtsa.”
Az idézettekből világosan körvonalazódik:
1. A közösség, mint nép
birtokol minden (köz)hatalmat.
2. Ebből átruházza a Főnek a
neki kijáró jogokat, vagyis közhatalmi jogok egy részét, amit világosan
előírnak.
3. Büntet, ha a
vérszerződést akár a közösség tagja, akár a Fő szegi meg.
4. A közösség minden tagja
büntetlenül szembeszállhat a Fővel, ha az esküjét megszegi.
5. A megállapodást
szentesítik, aktualiter esküvel, amely eskü formáját tekintve nyilván
alkalomszerű, és ami épp emiatt változhat a történelem során. Itt arról van
szó, hogy vándorló, illetve változó körülmények között élő nép, az éppen adott
hatalmi struktúra mellett és eszközeinek felhasználásával fejezte ki ősi
ethoszát a belé öntött tudása: A scientia infusa segítségével a maga
közösségéről, hivatásáról, s az ezt gyakorlatban fenntartó struktúráról. Ez az
ethosz, ez a jogi életszemlélet nyilvánvalóan létezett már 896 előtt
évszázadokkal, igény pedig rá 896-ban, illetve előtte néhány évvel korábban
jelentkezett.
2.
Werbőczy István Hármaskönyvének tanúsága
A Szent Korona-eszme,
illetve Tan lényege modem formában, szinte törvényi megszövegezésben,
jogszabályi alakban Werbőczy István Hármas-könyvében található meg. Ezt írja
könyvének 1. részében, a 2. és 3. czímben, a 2. §-ban: „Istennek a szava, és az
egész közösségnek parancsa az, hogy mindenki ezen s ezen a helyen (megnevezvén
azt a helyet) fegyverrel, vagy amint teheti, a közönség tanácsának
meghallgatására megjelenjék”. Ehhez kapcsolódik a 4. §, ami kimondja: „...az
ily parancs áthágóit, hacsak helyes mentségét nem adják, pallóssal kell ketté
vágni, vagy... örökös szolgaságra vetni”.
A híres Ellenállási
Záradékot az 1. rész 9. czím 6. §-a tartalmazza: „...bármelyik királyunk vagy
fejedelmünk... kinyilvánított és kifejezett nemesi jogok ellenére tenni merészelne,
akkor örök időre szabadságunkban áll (mármint a nemességnek), annak ellene
szegülni és ellent mondani anélkül, hogy hűtlenség vétkébe esnének (mármint a
nemesek)."
Mi az új, továbbá ma is
időszerű az idézett részekben?
Mindenekelőtt új az 1. rész 3. czím 2. §. Ez két kötelességet
ír elő:
a) a hadba vonulási kötelezettséget. (Ez a
véres kard körülhordozásához kapcsolódó közismert formula.) Ma is időszerű a
második kötelesség:
b) a nemesnek nemcsak joga
van a tanácskozásokon részt venni, hanem kötelessége is ott megjelenni.
Közismert, hogy több nyugat-európai állam kötelezővé tette a részvételt a
parlamenti választásokon. Ahol ezt nem írják elő, ott legtöbbször a választásra
jogosultak egyharmada, 40%-a megy el szavazni. Történelmünkben sok példa van
arra, hogy az országgyűlésekre nem ment el a nemesség. Ezzel akadályozták pl. a
költségvetés megállapítását, az adók kivetését, a hadsereg felszerelését,
mondjuk épp a török elleni küzdelem időszakában. Ugyancsak emiatt nem kapták
meg a végvári katonák a zsoldjukat.
Elgondolkodtatóan időszerű
az Ellenállási Jog korszerű eszméje is. Gondoljunk az Erzsébet hídon tartott
tüntetésre. Itt a tüntetőknek, az állampolgároknak, mint választóknak jogát
tartósan, arrogánsan, megvetően semmibe vették. Hosszú időn át hiába fordultak
illetékes szervekhez, azok elutasították kéréseiket, vagy nem is reagáltak
azokra. Csak ezután éltek demonstrációs és gyülekezési jogukkal. A magyar ősi
jogelv, életelv szerint ez eléggé szelíd megoldási módot jelentett, inkább a
jog demonstrálását, mint kikényszerítését. Aki ezt a hatalom oldaláról
bármilyen szelíd eszközzel is gátolta, arcul vágta a magyar közjogot. Arról nem
is beszélve, hogy a hatalom fellépése félelemkeltő, durva módon valósult meg.
Werbőczy könyve az, ami több
száz oldalon összefoglalta a magyar történelmi alkotmányt és törvényeket.
Könyve először 1517-ben jelent meg, amit félszáznál több kiadás követett. Bár
Werbőczy könyvét a király királyi aláírásával jegyezte, azt törvénybe sohasem
iktatták. Ennek ellenére a magyar joggyakorlat élő része lett.
Amint azt már sokszor
említettük, a Szent Korona-tan végleges, lezárt tartalommal sohasem vált a
törvényhozás tárgyává. Alapvetően azokat az elveket foglalta magában, amiket a
magyarságnak a scientia infusa a belé öntött tudás segítségével kialakított
életelvből, életfelfogásból, szemléletmódjából, szellemi látásmódjából
következően a közösségre, annak mivoltára, eredetére, céljára, hatalmi
struktúrájára vonatkoznak. Ezeket különböző jogi iskolák képviselői, neves és
mértékadó képviselői részben vagy teljességre törekvően tárgyalják. A közjogi
küzdelmekben kikristályosodott Szent Korona-tant - főleg dr. Molnár Kálmánt és
dr. Timon Ákost követve - az alábbiakban foglalhatjuk össze.
1. A Szent Korona-tannak két
nagy része van. Az egyik a tartalmi, a másik eljárásjogi kérdéseket foglal
magában. A kettő viszonyát pedig az a felfogás jellemzi, ami szerint a
kifogástalan tartalmi alkotmány vagy törvény sem érvényes, ha azt a cogens (át
nem hágható, mindig kötelező) eljárásjogi szabályok be nem tartásával fogadták
el.
2. A Szent Korona Tana közjogi
fogalom, ami a Szent Korona erkölcsi-jogi személyiségén alapszik. A Szent
Korona megszemélyesítése az egész világon egyedülálló, ehhez még csak hasonló
sincs. Azzal, hogy a magyar jogi géniusz a Szent Koronát objektiválta, a
magyarság fennmaradását alapozta meg. Erről így ír Prohászka Lajos
társadalombölcsész: „Költőinknek és minden nemzeti hősünknek állandóan
visszatérő... szólama, hogy a magyarságot a végső elmúlástól mindig csak a
csoda óvta meg. Csoda, hogy az ellenséges népek gyűrűjébe fogva... a
függetlenségért vívott örökös harcok közepette szétszóródva és megfogyatkozva
mégis fenn maradtunk, hogy él nemzet e hazán, hogy odvas bűneink ellenére,
rossz helyre téve... mindig volt valamilyen szent erő, amely... helyette
győzött... ez a csoda itt él közöttünk... állandó valóság, készenlét. Ez a
valóság, ez az életes magyar csoda a magyar szellemnek, a magyarság
megtartásának objektivációja”, és ennek az objektivációnak „intézményes
szervezeti nyoma van: ti. a nemzet teste, a Corpus Hungaricum és ennek
szimbóluma a Szent Korona, ami a nemzettestet is valósággal megszenteli,
Corpus Sacrae Coronae”... „Ezzel a nemzetrnentő, létben tartó hivatásával vált
a Szent Korona eszméje a magyarságnak valóban csodaszerű élettényezőjévé. Itt
teremtett a magyar szellem magának metafizikát... önmaga sorsában kifejezve a
változatlant, az örökkévalót a változóban és mulandóban.” (Vándor és bujdosó,
155-156. o.)
3. A Szent Korona elvonatkoztatott (fölötte áll) a
mindenkori államhatalmat gyakorló Főtől (királytól, kormányzótól, elnöktől
stb.) és a tagoktól.
4. A Szent Korona az államhatalom alanya.
5. A Szent Korona egyesíti magában a hatalom egészét,
vagyis azt a hatalmat, ami a Fő és tagok között véglegesen meg van osztva a
törvényhozói és végrehajtó hatalom szempontjából. Ebből következik, hogy a
nemzet mint közösséget megillető hatalom együtt, kizárólag a Szent Koronában
van meg, ezt a hatalmat csak a Szent Korona testesíti meg.
6. A Szent Korona birtokolja
az ország területét. Adott esetben hozzá tartozhatnak a csatlakozó országok is.
Ezért volt szokásos, hogy a törvényekben a „Szent Korona országai” kifejezést
használták.
7. A Szent Korona birtokolja
mindazt, ami a nemzet fennmaradásához szükséges. Ebből kiemelkedő jelentőségű a
termőföld használatát szabályozó joggyakorlat. Termőföldet kizárólag magyar
természetes személy, magyar állampolgár birtokolhat, illetve használhat. Vagyis
a hazai termőföld minden talpalatnyi területének földtulajdonosa a Szent
Korona. A Szent Korona volt a garanciája annak, hogy érvényre jusson az
etelközi alapszerződés, ami szerint amit közös erővel szereztek a honfoglalás
során, abból mindenki érdemei szerint részesülhessen. Az ún. királyi jog -- a
Ius Regium -- az ország Szent Koronájának azon joghatóságát fejezte ki, ami
szerint az összes földbirtok a nemzeti hatalom része. Ebből a király -- a
Szent Koronára visszaháramlás jogát magában foglalva csak a nemzet javára végzett
teljesítmény fejében részesíthetett akárkit. Vagyis minden szabad birtok közvetlenül
a Szent Koronától veszi eredetét. Ez az elv a "Sacra Corona Radix Omnium
Possessionum". 1848-tól ez az elv gyengül, napjainkban pedig a liberális
lobbi (vö. a XIX. sz. második felében nemzeti liberalizmus vagy szabadelvűek)
haszonelvűségét követve törölni szeretné. Ezzel biztosítaná az idegen érdekek
anyagi fölényét a földszerzés területén is. A Szent Korona ezen elve ma is a
nemzet függetlenségének garanciája.
8. A Szent Korona rendelkezik
-- az adott kulturális, gazdasági fejlettség szerint értelmezett - az ország
lakói életének fenntartásához nélkülözhetetlen gazdasági ágazatok (bányászat,
kohászat, fegyvergyártás, gépipar, közlekedés, élelmiszer- és gyógyszeripar
stb.) gazdasági alapjai (kapacitásai) felett, továbbá azon közgazdasági szabályzókkal,
amelyek az árak, bérek, pénzforgalom stb. területén szerepüket tekintve
fontosak. Ezek a jogok a középkorban a „királyi jogok” közé tartoztak.
Közismert, hogy a királyi jövedelmek zömét a sóbányászat, ércbányászat bevételei
képezték. Ma is így kellene lenni. Az elmúlt 10-12 év bűne éppen ezeknek idegen
kézre játszása volt. Mivel ezek az üzletek megsértették a Szent Korona-tant,
létrejöttük semmis, kártérítés nélkül visszaszerezhetők.
9. A Szent Korona minden
erkölcsi tekintély birtokosa. A tagok részéről minden közjogi tett a szent Korona
fényét növeli. Csak a Szent Korona részére végzett szolgálat részesedhetett
jutalomban, jutalmazásban. A hűség is a Szent Korona iránti odaadást
jelentette, a Szent Korona nevében végezték a legfontosabb állami aktusokat is,
pl. a nemzetközi szerződéseket a Szent Korona nevében kötötték meg.
Mivel lényeges, a Szent Korona-tan cogens szabályai közül (folyamatos
számozással) a következőket emeljük ki:
1/ Nem lehet érvényesen
törvénykezni, ha az ország függetlensége korlátozott, pl. katonai megszállás
esetén, vagy ha az ország ezzel azonosan értelmezhető külső, idegen hatalom
katonai nyomása alatt áll. Ez volt a helyzet pl. 1849-1865/67 között, illetve a
második világháborútól 1991 júliusáig.
2/ Ha az ország önrendelkezési
joga sérül, provizórikus (ideiglenes) helyzet áll elő. Ilyenkor a meghozott
„szabályokból” csak a normális, az egészséges lelkiismeretből fakadó, polgári
életet biztosító intézkedések betartása kötelező.
3/ Provizórikus helyzetben a normális, a törvényes
rend helyreállítására kell törekedni. Ez történt 1865-1867-ben, továbbá 1921-26
között.
4/ Ha a provizórikus helyzet
megszűnt, az ország függetlensége helyre állt, a törvényesség feltételei
adottak, akkor a provizórikus időszakban hozott „szabályokat, törvényeket”, ha
azokra még szükség van, felül kell vizsgálni, és újból törvényesen is el kell
fogadni.
5/ A véglegesen megosztott
hatalomból a Főt megillető közhatalom átruházása csak egy koronával, a Szent
Koronával lehetséges. Királyságban a koronázással és a hitlevéllel történő
beiktatásnál érvényességi feltétel volt, hogy a koronázás Székesfehérvárott,
később Budán történjék, a szertartást pedig az esztergomi érsek végezze.
6/ A véglegesen megosztott
hatalomból a tagokat megillető jogokat az Etelközben lefektetett elvek
biztosították. Eszerint a tagokat nem lehet kizárni a tanácskozásból, a végrehajtó
hatalomból, a vármegyék és városok kormányzásából. A tagokat megillető jogok
gyakorlásának formái az idő múlásával változhattak.
7/ A Szent Korona tagjai a
Fővel együtt alkották a Szent Korona egész testét. A kettő együtt tehát a
„Totum Corpus Sacrae regni Coronae, totum Corpus Regni.” Mivel a kettő csak a
Szent Koronában van együtt. A Szent Korona az egyetlen szuverén. Sem a Fő, sem
a tagok önmagukban nem rendelkeznek a szuverenitással. A hatalom teljessége
csak Szent Korona egész testét illeti meg.
8/ A Szent Korona nem volt
viseleti tárgy. Mivel az ország koronája volt, a király is csak a koronázás
alkalmával és külön meghatározott napokon, alkalmakkor viselhette. Őrzését a
Koronaőrség, illetve Koronaőr látta el.
A Szent Korona tagjainak
köre a történelem folyamán változott. A Szent Korona tagjai kezdetben a
főnemesség, főpapság, később a köznemesség, városi polgárság, 1848-tól pedig a
választásra jogosultak nemre, vallásra, nemzetiségre való tekintet nélkül.
Köztudott, hogy 1867-ben az ország a Kiegyezésben lemondott az Ellenállási Záradékban foglalt jogáról. Ez azonban csak kényszerű kompromisszum volt, a Habsburg házzal kötött, a Főt megillető jogokról történő lemondás ellensúlyozása volt. A változótörténelmi feltételek miatt, amikor ez a momentum elvesztette időszerűségét, és a tagok jogának korlátozásával nem áll szemben egyenrangú engedmény, a tagok joga teljes körben helyreállt. Az Ellenállási Záradék ismét érvényes.